Stakkslettsbua ! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Dennis Ducro - WaarBenJij.nu Stakkslettsbua ! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Dennis Ducro - WaarBenJij.nu

Stakkslettsbua !

Door: Dennis

Blijf op de hoogte en volg Dennis

17 September 2007 | Noorwegen, Oslo

Vrijdag…de prof van “River modelling” overtreft zichzelf nogmaals in zijn sterkste eigenschap: boeiend wezen. De spanning is te snijden. 7 studenten wachten vol ongeduld tot hij de eerste fout maakt bij het overschrijven of aflezen van de cursus.
Eén student heeft echter andere verplichtingen en moet vroegtijdig verstek geven. Tijd voor de cabin trip !!!

We komen samen aan Studentersamfundet om de bus te nemen. Dit weekend zullen we met 9 studenten naar de Stakkslettsbua in Vinjeøra trekken. Stakkslettsbua is één van de 23 ‘koiene’ die NTNUI (sportclub van NTNU) bezit.
Woensdagmorgen gaan de reservatielijsten hiervoor open en is het aanschuiven. Om de grootste hut te bemachtigen, kan je er maar beter voor 6u30 zijn !

Het schemert wanneer de bus aankomt en lichte regen vergezelt ons voor de komende 12km met rugzak. Klinkt niet zo goed, maar één vriendelijke Noor kan genoeg zijn ! Drie keer op en af gereden, je zou hem voor minder een pintje geven.
De laatste kilometers waren nog wel te voet, kwestie dat niemand met droge voeten zou aankomen ;-).
Gezelligheid troef in de hut, maar wel wat fris. De stoof leverde puik werk en snel was het 15 graden warmer.

De volgende ochtend zagen we dan het fantastische uitzicht!! Er zijn zoveel verschillende landschappen hier in Noorwegen...maar één ding is overal hetzelfde: WATER. Water, water, water ... overal waar je gaat en staat.
Niet iedereen geraakte even makkelijk uit bed, dus we hielden ons bezig met het reduceren van een boom tot perfect brandhout. In het buitentoilet werd dit te drogen gelegd.
Tegen de middag was het lunchpakket gereed en vertrokken we op weg naar de hoogste top in de buurt, “Ruten” (1039m). Aanvankelijk veel zon, maar in minder dan 2 minuten sloeg dit om naar wind, hagel en sneeuw. Jas dichtritsen, muts op en handschoenen aan! Het leuke is natuurlijk dat dit even snel terug kan omslaan naar zon ;-).
Op de top ging de wind heftig tekeer, nog niet zo dikwijls meegemaakt. Het was soms moeilijk om het evenwicht te bewaren en er werden records gesprongen met de wind mee :-).

’s Avonds werden de energiereserves terug aangevuld met pølse, aardappelen en wat bier. Zondagochtend sneeuwde het en was het windstil. Zeer idyllisch, dus snel naar buiten voor een tweede boom. Na enkele minuten maakte de sneeuw helaas plaats voor regen en wind. Berekoud, zelfs bij zo’n inspanningen. Af en toe de handen warmen in de hut dus. De boom is er tot het laatste takje aangegaan en ligt nu proper op de voorraad. ;-)

Het was een fantastisch mooie trip. Benieuwd naar volgend weekend !!
Dennis

PICS:http://picasaweb.google.com/Nordickie/StakkslettsbuaCabinTrip

• 19 September 2007 - 08:31

Annelies:

Dennis, gij zijt duidelijk steeds meer Noor aan het worden. Het is al moeilijk om u te blijven verstaan:
    *Studentersamfundet
    *pølse
    *Stakkslettsbua
    En wanneer je dan denkt dat je verduidelijk krijgt komt er iets als volgt:
    Stakkslettsbua is één van de 23 ‘koiene’(wat een mens als niet veel wijzer maakt :D)