Sunndalsøra – Very, very nice trip - Reisverslag uit Sunndalsøra, Noorwegen van Dennis Ducro - WaarBenJij.nu Sunndalsøra – Very, very nice trip - Reisverslag uit Sunndalsøra, Noorwegen van Dennis Ducro - WaarBenJij.nu

Sunndalsøra – Very, very nice trip

Door: Dennis

Blijf op de hoogte en volg Dennis

01 Oktober 2007 | Noorwegen, Sunndalsøra

Vorige dinsdag liep ik toevallig Lukas, een erasmusser uit Zwitserland, tegen het lijf. Hij was onderweg om over een weekend-trip te vergaderen. Met de bergsportclub naar Jotunheimen (hoogste berggebied in Noorwegen), dat klonk niet slecht ! Meegaan naar die vergadering dus!
Daar ontmoetten we Andreas, een Zweedse klasgenoot van Lukas. Het weerbericht zag er prachtig uit voor donderdag en vrijdag, dus hij wou niet wachten tot het weekend. De mannen van de bergclub werden bedankt en ik werd de volgende dag om 18u op de parking verwacht. Met Lukas, Andreas en Clemens (Oostenrijker) naar de bergen.

Woensdagmorgen in de les vertel ik mijn Franse buurman Simon dat we naar de gletsjers vertrekken en hij is meteen geïnteresseerd. 18u op de parking van de supermarkt, geen unief meer voor Simon de rest van de week.

Tegen 23u kwamen we met z’n vijven aan in de vallei van Sunndalsøra. Het maanlicht was schitterend en we besloten in de nacht te wandelen. Het was niet eenvoudig om het smalle padje te volgen op de steile helling...meermaals werden we afgeleid door de zogenaamde ‘sheeptrails’. Dekselse beesten :-). Uiteindelijk was de gladde beklimming achter de rug en bereikten we de plek waar de waterval naar beneden kwam gestort in de maneschijn. Prachtig !
Het sneeuwde lichtjes en na de waterval bereikten we plotseling een gigantische vlakte, volledig besneeuwd en omgeven door bergtoppen. Alsof iemand het licht aanstak, we zagen honderden meters ver in het holst van de nacht!! Nog drie kwartier doorstappen tussen de riviertjes om de bestemming te bereiken, een meer op ongeveer 1000 meter hoogte. De tentjes werden opgesteld en we doken de slaapzak in.

De volgende ochtend...een fantastisch uitzicht uiteraad! Voor één keer hadden de weermannen gelijk, dit werden twee dagen knalzon en geen wolkje aan de lucht. Blue sky!
Op deze eerste wandeldag stond de platte bergtop “Kongen” (the king) op het programma. Om deze te bereiken zouden we een stuk over de gletsjer gaan, dus het touw werd meegenomen.
Toen we de 1830meter van Kongen bereikten, was het onwezenlijk vlak. Je zou er zo een voetbalveld kunnen maken. Of liever zes voetbalvelden. De lunch werd verorberd bij een magnifiek uitzicht op de andere top “Dronningen” (the queen), het natuurreservaat Dovrefjell en het fjord 1800m lager. Andreas klom ooit met zijn snowboard tot hier om vanaf de top van Dronningen recht naar het fjord af te dalen.
De afdaling ging een pak vlotter dan het omhoogploeteren in de diepe sneeuw...gewoon gatzitten en glijden! Mijn mooie ass-bump staat bij de filmpjes, de rots was niet te zien onder de sneeuw ;-).
Tegen de avond ging de zon onder en het werd berekoud. Enkele minuten later kwam de maan op...eerst een zeer klein lichtpuntje boven de berg zoals een ster. Maar ongelooflijk snel groeide dit, op minder dan 2 minuten stond daar een volle maan te schijnen. Wederom geen lampen nodig, heldere hemel! Na de pasta met spek lagen we al snel in de slaapzak te ronken. (Lang geleden dat ik er om 21u15 in lag:-)).

De tweede dag stond Trolla op het programma. Het werd al meteen duidelijk dat dit een riskantere trip zou worden dan de vorige dag. Steile sneeuwhellingen, soms ijzig, die als perfecte moordglijbanen konden doorgaan. Met een tiental meter glijbaan tussen u en de klif, ben je toch maar beter op je hoede. Met de ijsbijl kan je hopelijk nog afremmen, maar niemand had zin om dit te testen ;-).
Na een spannende klim geraakte iedereen heelhuids boven op een vlakke top die als tussenstation diende. We daalden een stukje af en begonnen aan de eigenlijke berg, Trolla. Hiervoor zouden we de laatste meters moeten rotsklimmen met het touw. De tijdsnood stond het ons echter niet toe, dus zijn we op ongeveer 1750 meter wat uitgeweken naar een mooie lunchlocatie.
Nadien de terugweg al glijdend aangevat naar de tenten. Snel gegeten, ingepakt en de laatste 1000meter naar de auto afgedaald. Extreem vermoeiend voor knie en dijen, na zo’n intense dagen en met de ballast van de rugzak.
Moe en voldaan terug op kot tegen middernacht. Een weekendje rust nu ?!

Pics: http://picasaweb.google.com/Nordickie/SunndalsRaKongenTrolla

• 01 Oktober 2007 - 17:29

Serge & Chinees:

juuuw durco,
    kmoet zeggen, zeer vette foto's jongeman, het zieter ginder echt sjiek uit!
    Leuven is hier ook begonnen se, van broeck zegt iets over tinne maar ik versta het ni goed... zal tss ollie zijn :)
    In alle geval, dak enorm uitzien naar kerstmis maat, om u nog nekeer terug te zien en straffe verhalen te delen.
    Cheers!

• 01 Oktober 2007 - 17:40

Annelies:

Nu weet ge hoe het voelt om eens goed tegen ne rots te knotsen. :-)

• 01 Oktober 2007 - 17:46

Sam:

Hallooow

Amai amai, da ziet er wel echt ferm uit.
    (and so are your shoes ;-) )
    Tot op ne skaaaaajp
    joooo

• 01 Oktober 2007 - 18:03

Vic:

Hey Kozze, dat was me het uitstapje wel!!
    Spectaculair als ik de poto's zo zie, get it while you're young!!!!

• 03 Oktober 2007 - 16:18

Jens:

het intressante leven is daar ook op gang gekomen hebk in uw vorig bericht gelezen... river modelling, ge mooget hebben.

ier ist nu ni zoveel beter:
    eindige elementen van den de roeck en beton van lucie zijn de voornaamste dooddoeners

de werkskes zijn wel wa interessanter (werf schooltje, hoogbouw), voor elk werkske hebbe we wel iemand anders die poogt uwn rol in ons triumviraat op zich te nemen. de sam, de moef en tinne(een iaj-ster die vorig jaar voor rots bij ons zat denk)zijn de mensen die de eer hoog moeten houden, Of ze erin slagen weten we begin juli na de proclamatie wel te vertellen.

hebt ge al breedbeeld in de keuken? of is het temperament van Henrik's portefeuille al wat gezakt? waarschijnlijk moestek nog is op bezoek komen zallek alle ikea artikele der wel zo uitvissen aangezien wij voor ons appertement ook nen halven ikea hebbe leeggeshopt

alee, dat ge nog veel elanden moogt tegenkomen.

ajuus

• 04 Oktober 2007 - 19:33

Miek:

Da triumviraat is nu wel't laatste waar gij aan moet denken! Ik fiks da hier met de Jens, ziet gij maar da ge daar het jaar van uw dromen beleeft. En aan de foto's te zien zijde goed bezig!De enige berg da wij hier zien, is die rottige Naamsestraat! Gelukzakske, ik ben echt jaloers :)
    Het amusement nog en tot ergens in de paasvakantie!

• 04 Oktober 2007 - 20:28

Dickie:

Allé, dat doet deugd dat ik niet meer de enige ben met een interessant leven vol eindige elementen ! :-)

Wat betreft de ikea-keuken is het bij de boomblaster gebleven...het breedbeeld staat op Stian's kamer te blinken op n glazen tafeltje. Henrik heeft ondertussen zijn broodnodige 2e pc en Magnus' bestelling van nieuwe laptop en gsm is ook aangekomen... ;) de Noorse standaard wordt dagelijks bevestigd in allerlei kleine dingen als je er op let.

Afin, laat het nieuws uit Leuven maar komen, ik hoorde iets over een housewarming!? Nog geen cantussen ??
    Veel succes met werkskes, de nachten voor de deadline ga ik ongetwijfeld missen, geniaal!

Schol aan de jaak, want hij heeft m'n programma goedgekeurd.

Aaaai

• 06 Oktober 2007 - 22:32

Jos En Hanna:

In één woord: VETJES ;-)

• 09 Oktober 2007 - 12:20

Niek:

Hoi Den, amai, wat ziet het studentenleven er saai uit :).Greetz van 2 neven die die trip ook wel zouden zien zitten (op hun board naar beneden uiteraard).Have fun and be carefull!!!
    groets