Tussen fjord & gletsjer - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Dennis Ducro - WaarBenJij.nu Tussen fjord & gletsjer - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Dennis Ducro - WaarBenJij.nu

Tussen fjord & gletsjer

Door: Dennis

Blijf op de hoogte en volg Dennis

18 Augustus 2007 | Noorwegen, Trondheim

Heyla,
even verslag uitbrengen over de trip van vorig weekend ! Vrijdagmiddag zijn we vertrokken met 14 erasmussers en 3 wagens, richting de fjorden iets ten zuiden van Trondheim. Een lekker weertje en mooie landschappen, ideaal.
Als avondeten een internationale mix met uiteraard enkele Spaanse tortilla’s en Italiaanse pasta’s. De tentjes stonden opgesteld op het puntje van een schiereiland, zodat we de volgende ochtend een prachtig panorama zouden hebben vanuit de slaapzak. Inderdaad...zouden...want de mist besliste er anders over. Grrrrr.

Even later passeerden we Andalsnes en vlak daarachter de befaamde Trollstigen. Haarspeldbochten die zich tussen watervallen en riviertjes rijgen, prachtig indien de zon schijnt zoals op de postkaartjes in het souvenirwinkeltje :-). Maar we hadden dus pech met het weer. We zijn verdergereden langs een andere waterval, een schitterende draaikolk waar je beter niet invalt. Echt de moeite !

Tegen het einde van de dag bereikten we het Geiranger-fjord, één van de topattracties hier. Met de ferry zijn we tussen de steile rotskliffen en watervallen gevaren, maar het weer was nog steeds slecht.
Als slaapplaats vonden we die avond de uitmonding van een rivier in een meer met gletsjerwater. Berekoud water, maar perfect om te zwemmen, van te drinken en de pintjes te koelen. Na de bbq wederom een kampvuurtje om de nacht in te gaan.

Ondertussen zijn we zondagmorgend en was het tijd om naar de gletsjer door te rijden. Beneden aan de gletsjer bleek er niet de mogelijkheid om op het ijs te wandelen, maar namen we een avontuurlijke klim van zo’n 1000m naar boven. Regelmatig moest een waterval gepasseerd worden en dan hingen er kettingen om over de gladde rotsen te gaan. De ene ging er al wat vlotter over dan de andere :-).
Boven bereikten we een meertje waar de sneeuw in uitmondde, dus warm was het water niet bepaald. Wel een adembenemend uitzicht op de gletsjer.

Op de terugweg zijn we opnieuw Trollstigen gepasseerd, maar de mist was nog niet opgeklaard... Wie weet kom ik er ooit nog wel eens voorbij.

Foto’s van de trip ::: http://picasaweb.google.nl/Nordickie/GeirangerTrollstigenBriksdalIsbre