Empty Spaces - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Dennis Ducro - WaarBenJij.nu Empty Spaces - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Dennis Ducro - WaarBenJij.nu

Empty Spaces

Door: Dennis

Blijf op de hoogte en volg Dennis

10 Oktober 2007 | Noorwegen, Oslo

Even genoeg bergen gezien vorige week, dus we gingen het dit weekend ondergronds zoeken!! Dezelfde 5 gasten als in de bergen, plus twee meisjes: Whitney en Rebecca.

De grottenstelsels van Tromsdalen liggen zo’n 100km ten noorden van Trondheim. Niet al te lang rijden, dus zaterdag uitgeslapen en tegen 12 uur vertrokken.
In de namiddag deden oefenden we het rappellen en touwklimmen. Het is vrij handig als iedereen dit kan, vooraleer we het gebruiken in de smalle ondergrond :-).
Lukas had de ingang van de grot reeds gevonden, dus we konden rustig avondeten en in het donker aan het avontuur beginnen.
Deze eerste grot was redelijk te doen, en niet al te nat. Er was wel 1 smal gat, waar ik nipt doorgeraakte (het ging naar beneden). Enkele meters verder werd het echter te smal en moesten we terugkeren. Nu omhoogwriemelen door dat gat, het was niet simpel en één van de meisjes had wat trek en duwhulp nodig :).
Terug boven de grond zochten we de andere uitgang van de grot en daalden vervolgens daarin af. Dit leek een volledig andere grot, met bochtige gangen gemaakt door de meanderende rivier. Net breed genoeg om zijdelings door te schuiven, perfect ! Toen we een afgrond bereikten, draaiden we terug omdat het niet veel zin had om midden in de nacht nog verder te gaan.

Om te slapen kregen we een typische hut met een centraal kacheltje, die open gelaten was door een sympathieke eigenaar. Als ze deels ondergronds is, noemen ze dat een gamma. Maar hiervan weet ik de naam niet...in het zweeds is het labu denk ik. Het lijkt een luxe in vergelijking met een tent, maar het zijn verdekke harde planken om op te slapen.
Buiten lagen grill-roosters, dus worstenfeestje boven het vuur! En wat aardappelen in aluminium...mmm!

De volgende ochtend trokken we naar een waterval die een gat van zo’n 20meter diep had gemaakt. Een rappel naar beneden, wat rondzien (geen lange gang helaas) en terug omhoogklimmen langs de rotswand. Tijdens het wachten op de anderen, verkende ik nog een tweede meanderende grot in de buurt.
In de namiddag zo’n 2 uur vruchteloos gezocht achter een klein hol in de grond, om uiteindelijk toch maar een andere grot te kiezen. Hierin de kleinste opening van het weekend overwonnen, maar gestopt bij een waterpassage om geen risico te nemen. Achteraf bleek dat we zo dicht bij de andere uitgang waren en dat de volledige doortocht mogelijk was...maar goed, het was genoeg geweest !!
’s Avonds veilig terug thuis.

Maandag was het hier Oktoberfest. Een 7.000 tal studenten op een bierfeest vanaf 13u ’s middags in een dal naast de campus. Fantastisch initiatief dat elke Leuvense student zou steunen, weze het niet dat de inkom zo’n 11 euro bedraagt en je voor een liter bier 12,5 euro neertelt.
Ongelooflijk maar waar, ik ging dus liever naar de oefenzitting 100 meter van de feesttent af! Het zal deugd doen om terug Stella’s van 1 euro te drinken !!! Of beter...een cantus :-D .

Foto's grotten Verdal: http://picasaweb.google.com/Nordickie/CaveTripVerdal
Foto's van ons kotfeestje:

(Een 3 weken geleden hebben we een feestje gegeven om de keuken in te wijden...)

• 15 Oktober 2007 - 19:02

Jan D:

die nieuwe koplamp wordt al goe gebruikt precies...