Flåkoia - koietur - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Dennis Ducro - WaarBenJij.nu Flåkoia - koietur - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Dennis Ducro - WaarBenJij.nu

Flåkoia - koietur

Door: Dennis

Blijf op de hoogte en volg Dennis

14 Februari 2008 | Noorwegen, Trondheim

Woensdagmorgen 5u50…tijd om op te staan! De reservaties voor een hut in het komend weekend startten pas tegen 8u30, maar door de grote interesse moeten we spijtig genoeg steeds vroeger opdagen om iets vast te krijgen. Daarom kwamen we omstreeks half zeven aan in de universiteit, goed voor een tweede plek in de rij. De Spaanse meisjes voor ons werden overtuigd tot een andere hut dan de onze, zodat de gewenste Flåkoia binnen was.

Na een korte busrit, begonnen we vrijdag aan de wandeling bergop. Sommigen met langlaufski’s, anderen met sneeuwschoenen en nog anderen hadden geluk dat er slechts 50cm sneeuw lag. Een uurtje voor zonsondergang bereikten we de Flåkoia, prachtig gelegen aan een rustiek bevroren meer. Genietend van de laatste zonnestralen verkenden we de buurt en maakten we de eerste skisporen op het meer.

Tijdens het avondeten kwam dan uiteindelijk een verrassing die de start van een hels weekend betekende…een groep van 10 skiënde Noren bereikte de hut, die blijkbaar dubbel geboekt was. Gezien de capaciteit van de hut (11personen) en de aanwezige 12 erasmussers, ging het dus best gezellig worden.
We maakten kennis met de sympathieke gasten, van de universitaire zwemclub blijkbaar, en besloten er maar het beste van te maken. Hun rugzakinhoud bleek hoofdzakelijk uit drank te bestaan, zodat mijn zorg over slaapplaatsen terecht verdween. De gitaar en codexen maakten het supergezellig en we maakten kennis met de Noorse meezingers.

Omstreeks 5u in de ochtend bood de tweede verrassing zich aan…vijf uitermate dronken lokale Noren kwamen het vredige meer verstoren met hun snowscooters. De cabin bleef hen niet onopgemerkt en even later stonden ze binnen, op zoek naar vrouwelijk schoon.
Een van de Noorse meisjes zag er wel wat in en racete even later in haar pyjamashortje over het bevroren meer...wat een avond!

De volgende dag namen we de ski’s naar de overkant van het meer en wandelden enkele heuvels op. De blauwe hemel en sterke zon waren zalig om weer te zien en voelen na de wintermaanden. Een halfuurtje zonnen op het playa del Norge was welkom na de korte nacht. Er werd nog wat gesleed van de hellingen, en we boorden een tweede drinkwaterput in het ijs, dat toch zo’n 50 à 60cm dik lag.

Tegen het avondeten vertrokken 6 erasmussers naar huis, omdat ze het maar niets vonden met de andere groep erbij. Heel flauw, maar er waren gelukkig genoeg mensen om ons nog mee te amuseren! Er werd meteen een tweede avond ingezet, vrij gelijkaardig aan de eerste. Regelmatig werd er iemand getrakteerd op een snøvask (rarara) en de lamsbout die ze als delicatesse eten werd het lievelingsspeeltje van Peter, die het meer dan prima zou doen als holbewoner (zie foto’s). De andere Peter snurkte iets teveel en kreeg enkele hygiënische doekjes tussen tenen en neusgaten... Even later ontdekte ik dat hij in mijn slaapzak lag te ronken, dus hij sliep de rest van de nacht ook nog zonder slaapzak. Buiten sliepen 5 mensen op het terras en 2 gasten waren door en door Noors, zij sliepen op wat dennentakken met hun matrassen. Zeker comfortabel genoeg, maar ik had weinig zin in de doorweekte matras en slaapzak die ze de volgende ochtend hadden.

Zondag verliep lekker rustig, met een lang ontbijt rond het vuur bij stralende zon. De Noren hadden worsten, wij kregen spek, ei en kaas op ons bord. De hut werd uitgekuist, het afval op de rugzakken gebonden en de houtvoorraad terug aangevuld. Na de groepsfoto vertrokken we met z’n 18 naar huis, terugblikkend op een fijn weekend met nieuwe vrienden.

Om het weekend nog gekker te maken, verdraaide een van onze meisjes spijtig genoeg haar knie tijdens het terugskiën. We vonden hulp bij een barbecueënd gezin, dat haar met de snowscooter tot de parking bracht. Nadien gaf de man ons nog een lift naar de bushalte, toch wel het minimum om te voldoen aan de normen van Scandinavische behulpzaamheid. ;-) In het ziekenhuis kwam ze mijn langlaufkameraad Klemens tegen, die er 4 weken uitligt met zijn enkel na een snowboardtrip op een iets te steile helling. :-(

Foto’s van het weekend vind je op:

Groeten uit Trondheim !!!

• 14 Februari 2008 - 23:39

Dick:

Wat is het studentenleven toch zwaar !
    "It must be hell over there: only the strong survive !"

• 24 Februari 2008 - 14:00

Femke:

Even stiekem gekeken of jij als nederlands sprekende ook een waarbenjij.nu site had gemaakt :D
    Ziet er goed uit die foto's, zie al dat ik nog een hoop moet zien in Noorwegen!

Groetjes!