Trondheim deel 1 loopt op z'n einde - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Dennis Ducro - WaarBenJij.nu Trondheim deel 1 loopt op z'n einde - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Dennis Ducro - WaarBenJij.nu

Trondheim deel 1 loopt op z'n einde

Door: Dennis

Blijf op de hoogte en volg Dennis

20 November 2007 | Noorwegen, Trondheim

De dagen zijn flink gekort, de spijkerbanden zijn op de fiets gemonteerd en de eerste noorderlichten hebben Trondheim betoverd...Dringend tijd om de draad terug op te pikken hier!!!

De voorbije maand kan terecht onder de noemer “hectisch” geplaatst worden. Veel sociale verplichtingen, afgewisseld met korte tripjes op zoek naar een zomerjob en uiteraard weinig tijd om de campus te bezoeken.
En zoals sommigen gemerkt hebben, is er ook een onstuimig weekje België gepasseerd! Nog eens de oude gewoontes overdoen, vergezeld van een pak friet of een goedkope kebab. Goedkoop, goedkoop, goedkoop...zalig ! :-)

In Trondheim komt langzaam maar zeker de winter aangewaaid. Een natte periode nu, met van tijd tot tijd echt hondenweer. Grijs, regen, wind, natte sneeuw, mist, geen zon....het kan enkel beter worden als het sneeuwtapijt er binnenkort ligt!! En ik ben er klaar voor, de langlauf-uitrusting staat te blinken in de kelder!
Na kerstmis zouden daar nog ski’s naast komen te staan, zodat de weekendpret gegarandeerd blijft. ;-)

Jammer genoeg komt ook het eerste examen in zicht. Over 10 dagen om precies te zijn. Gelukkig hebben ze me overtuigd om het voorbije weekend nog op trip te gaan, want het was fantastisch ! Volgende trip zou vlak voor het tweede examen vallen, we zullen zien...

Zoals gezegd, dit weekend weer op uitstap geweest. Doelwit was “Heinfjordstua”, een gezellige hut op 35km van Trondheim. Een aangeraden vervoerswijze was de fiets, maar ik vermoed dat dit advies in de zomer geschreven is. :-)
Toch heb ik twee kameraden gevonden die gek genoeg waren om me te vergezellen. Het had donderdag en vrijdag zo’n 30 uur aan een stuk geregend, en het zag er niet naar uit dat het ging stoppen. Na een half uurtje zaten dan ook 3 verzopen waterkiekens op hun fietske bergop te trappen in de duisternis. Daarbij kwamen nog de spiegelgladde sneeuw- en ijsplekken...
Uiteindelijk werd het een fietstocht van zo’n twee en half uur, opgefleurd door Jan’s gevloek uit de duisternis achter Lukas en mij. Alles en iedereen moest eraan geloven om hem bovenop de heuvels te krijgen, schitterend. Het laatste half uur moest te voet afgelegd worden, door de natte sneeuw, vooral we de hut bereikten. “Never again. I’m destroyed” aldus Jan. :-)

Maar alle miserie was snel vergeten na een goed (?) avondmaal en wat pintjes. Het hoogtepunt van vrijdag was ongetwijfeld de middernachtsauna. Ongelooflijk gevoel, een zaligheid ! De weg door het bos naar het meer was pijnlijk voor de voeten en het ijskoude water nog pijnlijker, maar op de terugweg begon het genot door te dringen. Tiens, ik sta hier naakt in de sneeuw en het doet verdekke deugd!! :-)
Een tweede saunabeurt valt dan niet te vermijden uiteraard.

Zaterdag hebben we een wandeling gemaakt naar een heuveltop, met prachtig uitzicht op de omgeving. Veel kilometers kan je echter niet doen, aangezien het tegen 16 u ongeveer donker is. We kwamen terug aan de hut bij zonsondergang en haastten ons naar de boot die bij de cabin lag. Nog net genoeg licht om naar een eilandje te varen, te vissen en te genieten van de laatste taferelen aan de horizon...prachtig !
Ondertussen was de pasta binnen klaargemaakt en werden de flessen geopend. Een feestje volgde, nog een sauna en uiteindelijk vonden we de weg naar bed.

De volgende ochtend, zondag, was het opnieuw fantastisch weer. We zijn met ons gat in de boter gevallen om zo’n weekend te beleven midden november!! Geen druppeltje regen, twee dagen achter elkaar ! :-)
Een ochtendwandeling in de omgeving, en dan tijdig terug vertrekken met de fiets. Jan hield zijn belofte en besloot zijn tweewieler vakkundig in de taxi te plaatsen.
Lukas en ik vertrokken voor de knapste fietstocht die ik tot nu toe gedaan heb. De heenweg was donker in 3 uur onafgebroken regen, maar nu kregen we adembenemende uitzichten en een zonsondergang voorgeschoteld. Fysiek kon het ook tellen, we hebben afgezien.

Groeten !

Foto's van Heinfjordstua op:

• 20 November 2007 - 20:38

Annelies:

Ik wist niet dat een zonsondergang zo mooi gecombineerd kon worden met het opkomen van de maan :D