Hva heter du ? - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Dennis Ducro - WaarBenJij.nu Hva heter du ? - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Dennis Ducro - WaarBenJij.nu

Hva heter du ?

Door: Dennis

Blijf op de hoogte en volg Dennis

25 Juli 2007 | Noorwegen, Trondheim

Het is begonnen!
Maandag was de start van de 4 weken durende taalcursus. Het deed me denken aan de eerste schooldag zo lang geleden :-). Een stuk of 80 vreemde gezichten, zij het dat ze deze keer van overal uit Europa komen en elk (bijna toch :-)) een pak interessante dingen te vertellen hebben.
Alles begon met een inleiding, gegeven door een prof die misschien beter stand-up comedian geworden was. Fantastische entertainer, kortom het (onwerkelijke) type waar de meeste studenten wel van dromen. Ook een korte introductie ‘how to survive in norway’, waarin werd uitgelegd wat het mes naast de komkommers in de supermarkten ligt te doen. Deze komkommers zijn tijdens sommige periodes inderdaad zo duur dat niemand nog een heel exemplaar wilt kopen...het is waanzinnig net als vele andere prijzen hier. Je moet de goedkope plekjes echt leren kennen als student.
Op de inleiding volgde een receptie om de andere Erasmussers alvast wat te leren kennen en nadien ben ik nog wat koten afgelopen. Het merendeel van de buitenlanders zit, net als ik, op kot in het studentendorp Moholt.

Moholt is zowat als Arenberg, maar dan iets beter natuurlijk ;-). In elke blok zijn 6 verdiepingen met telkens 4 studenten die een keuken delen. Voorlopig zit ik alleen op mijn verdieping, want de 3 anderen zijn Noren en die komen tegen het begin van het academiejaar (rond 20 augustus). Hun namen ken ik alvast en stereotiep kan je ze wel noemen: Magnus, Henrik en Sven :-).
Onderin de woonblokken vind je de ‘basements’, die toebehoren aan verenigingen, studenten en sportclubs. Hier worden uiteraard regelmatig feesjes in georganiseerd...

Zo is er de basement in blok 24 die toebehoort aan de Erasmussers. Op de eerste avond vond hier (natuurlijk, wat doe je anders) al een feesje plaats. Tuborg 33’ers voor 2euro, dit is spotgoedkoop en misschien wel het goedkoopste dat er te vinden is in Trondheim. Dit feesje was ideaal om nog volk te leren kennen en dat is dan ook gebeurd, wees gerust. En het is nog steeds wennen, zo’n feestje waar het voortdurend licht is. Besef van tijd is quasi nihil, maar het is wel praktisch als je ’s nachts wakker wordt en naar de wc wil gaan ;-).

Daags na het feestje geen tijd om uit te slapen, tegen 9u worden we verwacht voor een eerste les Norsk. Blij dat ik gisteren nog een fiets voor elkaar had gekregen, zodat ik toch iets langer mocht blijven liggen. Twee wrakken combineren tot één fiets is een koud kunstje voor een Leuvense student :-). Wel opletten, want ze rijden hier allemaal met schone mountainbikes die volledig in orde zijn en dat is niet enkel omdat ze teveel geld hebben hier...op weg naar de les gaat het steeds downhill en zelfs zonder trappen zit je al snel aan 35 - 40 km/u. Goed gerief is dus aangewezen, zij het voor de klim terug naar huis :-).
Maar goed, terug naar de Noorse les. Vreemd genoeg is de teacher weeral een schoon meiske. Ze komt praktisch van de noordpool, vlakbij de grens met Rusland, ze heet Kristin en is 24.
Het voelt gek aan om terug in een taalles te zitten, zo ménselijk in vergelijking met burgi ;-). Onze groep telt 20 mensen, waarvan bijna de helft Duitsers maar de rest komt van Litouwen, Spanje, Polen, Frankrijk, Oostenrijk, USA, Tsjechië, Italië, Zwitserland en ene van België natuurlijk. Dus een gevarieerd gezelschap en nog aangenaam ook!

Tegen 14u stopt de taalles en zijn we vrij, tenzij er iets op het ‘social program’ staat. Na deze eerste les stond onmiddellijk een kleine city tour gepland met de groep, waarna we ons naar het park van de unief mochten begeven voor een BBQ. Meteen gegeten, en dat is handig in deze drukke dagen. Na de BBQ was het tijd voor een stevig portie van het Kubb-spel. Typisch scandinavisch spel dat ik ook al in Zweden speelde. Niets moeilijk, wat stokken gooien naar blokjes en weeral ideaal om nog volk te leren kennen. Ondertussen zijn we wel bijna rond met de 80 mensen :-).
Tijdens het kubb spel het feestje van die avond afspreken en de dag was weeral rond, wat ons bij vandaag brengt.

Vandaag niets op het social program, dus heb ik tijd om wat te schrijven. Het zal even duren tot het volgende bericht, want overmorgen vertrekken we op weekendtrip naar Oppdal. De korte info erbij klinkt alvast veelbelovend met de fire place, de hiking trip, bbq en een wildlife camp. Volgende week verslag!
Dan dinsdag komen de laatste 100 Erasmussers erbij en is het weer tijd voor een etentje om ze te leren kennen.

Misschien kan ik nog wat vertellen over de campussen hier... Er zijn er twee belangrijke, nl. Gloshaugen voor de ingenieurs&co en Dragvoll voor de humane zaken (grosso modo). In tegenstelling tot Leuven zitten de ingenieurs hier vlakbij het centrum van de stad en ligt Dragvoll wat verder weg tegen de rand van het bos.
Gloshaugen is nog ietsje mooier (elk gebouw is in een andere stijl gebouwd), maar beide campussen zijn zo modern en gezellig in vergelijking met Leuven!
De centrale blokken bevatten enorm veel glas en zijn een gemeenschap op zich. Ik kan me inbeelden dat je blij bent als je tijdens de koude winter hier binnenwandelt...Je hebt er naast de talloze aula’s ook een studentenkantine, een café, alle administraties, een bankkantoor, een postkantoor, een supermarkt, de studentenboekhandel, de computerklassen, de bibliotheek,... Alles! Nu begrijp ik beter waarom de studenten vaak hier blijven tussen de lessen door in plaats van (door de koude & bergop) naar huis te rijden :-).
Als het ook waar is dat ze tijdens die pauzes steeds gaan studeren in de bib en bijgevolg met de examens veel vrije avonden hebben, ziet het ernaar uit dat mijn jaar hier compleet anders gaat zijn dan een jaartje Leuven!

Ha det bra ! (houdagoe ;-))

• 25 Juli 2007 - 16:06

Lander:

Hallo dickie,

ik zal nu reageren, anders gaat ge dat niet lang volhouden om iets op internet te blijven zetten.
    Proficiat trouwens dat ge om 9u in de les bent geraakt!
    Geniet ervan!

• 25 Juli 2007 - 16:51

Sam:

Amai, dat was nen helen boterham.
    Precies niet veel tijd om u te vervelen daar e ;-)
    amuseer u nog daar!
    Grtz

ps: Vette nonstop reclame :-D

• 25 Juli 2007 - 16:54

Dennis:

Tzal nog eens niet zijn zeker !
    Vier overwinningen op rij voor het Nonstop-team :-)

joeee